به گزارش مشرق، در ایام دومین سالگرد فوت علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدمحمد موسوی خویینیها رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز اظهارات افشاگرانهای علیه هاشمی مطرح کرده است.
موسوی خویینیها که در سالهای پیش و پس از انقلاب با هاشمی ارتباط و حشر و نشر داشته است، برای اولین بار اظهاراتی درباره رویکرد هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست مجلس و همچنین ریاست جمهوری وی بیان کرده است. این چهره شناخته شده جریان اصلاحات معتقد است که مرحوم هاشمی برای پیشبرد امور حتی در مواقعی به دور زدن قانون نیز متوسل میشد.
بیشتر بخوانید:
افشاگری بیسابقه موسوی خویینیها: هاشمی به دنبال مهندسی انتخابات بود
رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز همچنین روایتی از آخرین نماز جمعه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ که به امامت هاشمی اقامه شد، بیان میکند. وی همچنین در بخش دیگری از این گفتوگو به بیان دیدگاه هاشمی نسبت به ملی مذهبیها و علل بازداشت گروهی از منسبین به این طیف در دوره ریاست جمهوری هاشمی میپردازد.
موسوی خویینیها همچنین درباره تخریب روزنامه سلام از سوی هاشمی در تریبون نماز جمعه تهران اظهاراتی را بیان میکند. وی در بخش دیگر با بیان خاطرهای از آذری قمی (دادستان تهران در سالهای ابتدایی انقلاب) هاشمی را چپ سوپر رادیکال معرفی میکند.
رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز همچنین در این گفتوگو به بیان رویکرد رئیس دولت سازندگی در ارتباط با نحوه برخورد با زنان بدحجاب پرداخته است.
در گزارش زیر تلاش شده تا در قالب ۱۰ نکته، به مهمترین بخشهای این گفتوگو پرداخته شود.
۱. هاشمی میگفت برای راه افتادن کارها میشود قانون را دور زد
موسوی درباره شخصیت مبارزاتی و سیاسی هاشمی میگوید: "وجه منفی رویکرد آقای هاشمی این بود که در مسیر هدفش، اگر معتقد بود کاری باید انجام شود، دیگر هیچ مانعی را بر سر راه نمیپذیرفت؛ چه این مانع قانون باشد، چه اشخاص و حقوق دیگران. هر حقی را در قبال این حقی که معتقد بود باید زنده کرد، نادیده میگرفت. من بشخصه یکی از مواردی که بارها با ایشان صحبت میکردم، بحث قانون بود. ایشان معتقد بود کار باید راه بیفتد، برای راه افتادن کار میشود قانون را دور زد."
۲. خطبههای نماز جمعه قبل از انتخابات ۷۶ به نفع خاتمی تمام شد
در سال ۷۶ ما اطمینان خاطر جدی نداشتیم که حتماً آقای خاتمی رأی دارد؛ ولی میخواستیم هرکس به همان میزان که رأی دارد شناخته شود و یک انتخابات آبرومندی برگزار شود. برای همین به ایشان گفتیم پرسوجو کنید ببینید اگر تمایل به یک فرد دیگری هست، از آنجا که آقای خاتمی هم دنبال پست و مقام نیست، کنار بکشد. آقای هاشمی در پاسخ گفت اتفاقاً من با آقای خامنهای اینجا اختلاف نظر دارم.
آقای خامنهای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هرچه مردم بیشتر بیایند بیشتر تأیید نظام است. اما من میگویم آقا شما بگویید نظرتان چه کسی است، ما همه میرویم کار میکنیم که همان بشود. آقای هاشمی معتقد بود بالاخره یک رئیس جمهور لازم داریم، آقای خامنهای بگوید چه کسی بشود یا با هم توافق کنیم که چه کسی بشود. ما تلاش میکنیم که همان بشود. تعبیر عملگرا برای ایشان خیلی تعبیر درستی بود.
۳. بدست آوردن قدرت، اصل مسلم برای هاشمی بود
بعد از پیروزی انقلاب، بدست آوردن قدرت، یک اصل مسلم در نگاه آقای هاشمی بود. من اینها را از زبان خودش شنیدم که میگویم. میگفت قبلاً روحانیون غفلت کردند و با هزاران خون دل کشته دادند بعد که پیروزی میرسید، دیگران میگفتند خیلی خوب، مبارزه کردید دستتان درد نکند، التماس دعا، تشریف ببرید در همان مساجد، هر وقت لازم شد بازهم خدمتتان میآییم. ایشان این دفعه میخواست این قضیه را محکم بگیرد که از دست نرود. دیگر برایش فرقی نداشت کسی برنجد یا بدش بیاید یا لازم باشد به تخت سینه کسی زده و او را کنار بزند.
۴. هاشمی به دنبال مهندسی انتخابات بود
این روزها برای پیاده سازی یک نگاه، تعبیری به اسم «مهندسی انتخابات به کار میبرند. آقای هاشمی آن زمان را در نظر بگیرید با آن روابط و امکانات و قدرت نه آقای هاشمی سالهای آخر را، آقای هاشمی آن زمان میتوانست انتخابات را جوری مهندسی کند که آن نتیجهای که میخواهد گرفته شود. البته ممکن هم هست که آن نتیجه گرفته نشود یعنی تضمینی نبود ولی او دنبالش میرفت.
۵. هاشمی تنها در زمان حیات امام با تسخیر لانه جاسوسی مخالفتی نکرد
در سالهای پس از تسخیر لانه جاسوسی به احتمال زیاد دانشجویان علاقهمند بودند شخصیتهای تراز اول بیایند آنجا سخنرانی کنند. به احتمال زیاد هم دعوت شدهاند، البته من چیزی به خاطر ندارم ولی این را میخواهم بگویم تسخیر لانه سال ۵۸ است و امام در ۶۸ از دنیا رفته، یعنی آقای هاشمی در این ۱۰ سال هیچ چیزی در مخالفت نگفته و هیچ سخنرانی و مصاحبهای نداشته است.
بعد از رحلت امام، آقای هاشمی میخواسته رئیسجمهور شود، انتخابات ریاست جمهوری بوده و قطعاً آقای هاشمی چنین حرفهایی را نزده است چون کل آرای او خراب میشد.
۶. ماجرای خنده هاشمی به زد و خورد ملیمذهبیها در مجلس اول
شما عکسی را که از دوره اول مجلس در ماجرای زد و خورد خط امامیها با آقای معینفر هست حتماً دیدهاید که آقای هاشمی دارد میخندد. من اصلاً اینها را نمیپسندیدم.البته من سر این قضیه هیچوقت با ایشان حرفی نزدم ولی طبعاً نمیپسندیدم که مدیریت جلسه به گونهای باشد که یک عده احساس کنند ما با مخالفان خود اینگونه برخورد میکنیم.
۷.پ اسخ هاشمی به علت بازداشت ملیمذهبیها؛ "پُررو شده بودند"
من تندرویها را مربوط به ایشان نمیدانم ولی ایشان هم این طوری بوده است. در زمان ریاستجمهوری ایشان ۵۰، ۶۰ نفره از ملی- مذهبیها را دستگیر کردند. خبرنگار خارجی از آقای هاشمی میپرسد که اینها فقط نامه نوشته بودند، میگوید برای اینکه رویشان کم شود.
۸. اظهارات هاشمی در نماز جمعه علیه روزنامه سلام
روزنامه سلام در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی توسط وزارت اطلاعاتش بسیار مشکل داشت. ایشان میرفت در نمازجمعه، علیه روزنامه سلام حرف میزد. سلام تنها یک تریبون بود در مقابل تریبونهای متعددی که ایشان به عنوان رئیس جمهور در اختیار داشت. هم تریبون دولت را داشت، هم رادیو تلویزیون را داشت و هم نماز جمعه را داشت، همه را داشت. یک روزنامه سلام مگر چقدر تیراژ داشت و چه کار عجیب و غریبی میتوانست بکند؛ ولی آن را مزاحم میدانست.
۹. تعبیر آذری قمی از تفکرات رادیکالی هاشمی
آقای هاشمی هیچوقت در عمرش در خط اعتدال نبود. ایشان در آن تقسیمبندی اولیه یکی از عناصر کاملاً برجسته جناح چپ بود. از یک مقطعی، قدری صحبتهایش را تغییر داد و کمکم از جناح چپ فاصله گرفت و به راست نزدیک شد. صحبتهای ایشان در خطبههای نمازجمعهاش نشان میدهد چپ رادیکال بود.
مرحوم آقای آذریقمی در واکنش به یکی از سخنرانیهای آقای هاشمی گفته بود زیر عمامه بعضیها داس و چکش است. میخواهم بگویم آقای هاشمی خط اعتدال نبود. حسابی سوپرچپ بود.
۱۰. هاشمی میگفت باید زندانی مختص زنان بدحجاب درست کنیم
ایشان (هاشمی رفسنجانی) در نمازجمعه گفت باید زندان مختص زنان درست کنیم به شکلی که نگهبان و همه عوامل آن زن باشند. من آن زمان دادستان بودم و گفتم عجیب است آقای هاشمی حداقل با ما که با او دوست و رفیق هستیم، مشورتی نکرده که این حرف خوب است، بد است، عملی است، شدنی است؟ یک مرتبه بگوییم که برای زن ها یک زندان مخصوص درست کنیم؟ در دنیا چه فکری میکنند. هرکسی به اتهام اینکه در خیابان حجابش را رعایت نکرده است یقهاش را بگیریم و به زندان بیندازیم. خطبههای نمازجمعه ایشان را در دهه ۶۰ بخوانید سوپررادیکال بود.